? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, July 14, 2009

Yes NIGHT????

Aku terpangil untuk memberi sedikit pendapat aku tentang segelintir mahasiswa yang sering atau mungkin aku boleh katakan tidak sedar yang mereka merasakan diri mereka terlalu hebat.Baru-baru ini aku ade mendapat sehelai risalah daripada mahasiswa yang cube membawa ideologi nye.Mungkin ape yang cube dibawanya adalah sesuatu yang baik dan bagus.Tapi sayang niat tidak menghalalkan cara.Aku rase gembira akan pembaharuan yang cube dibawanya.tapi dalam masa yang sama aku sedih...setiap tutur kata dalam nukilanya nampak seperti sangat angkuh.Aku percaya die x berniat untuk menyakiti hati sape-sape...namun ape yang aku kesali disini,setiap ape yang dikatakan di dalam tulisanya itu lansung tidak mencerminkan seorang mahasiswa yang BERTANGUNGJAWAB dalam menyumbangkan sesuatu kepada mahasiswa lain.di dalam tulisanya die sering mengajar mahasiswa lain tentang bagaimana menyoal persatuan-persatuan lain dan menilai mereka dari jawapan mereka.Kini aku ade persoalan untuk mereka.dan bolehkah aku menilai mereka? Mereka sering membicarakan tentang kepimpinan,keusahawanan,dan aktiviti-aktivi pelajar...
Soalan aku,apekah yang kamu tahu tentang nilai?apakah yang kamu faham tentang nilai?
Rasenya aku da dapat jawapan dari kamu melalui risalah yang kamu tulis sendiri.
Kamu menulis “yang gile merit/ sijil” dalam artikel kamu.didalam jelas-jelas tertulis ‘jangan sertai aktiviti sampah-sampah tu semata untuk merit supaya dapat stay kolej”.Adakah kamu sudah selidik dengan jelas dan nyata melalui kaedah yang diakui tepat bahawa aktiviti-aktiviti itu adalah sampah?adakah andaian sampah kamu ini hanya berdasarkan daripada pandangan kamu semata-mata?
Kamu perlu ingat....tuduhan kamu ini terlalu general..dan secara tidak lansung melibatkan semua orang.adakah kamu pasti sumenye adalah sampah?hasil titik peluh orang lain yang niatnye baik untuk pembangunan insan walaupun aktivitinye tidak la sehebat kamu,adakah kamu berhak menggelarnya sebagai sampah?kamu perlu ingat merit hanyelah ganjaran kecil didunia,tapi sekecil mana aktiviti itu,walaupun AJK pungut sampah sekalipun,pelbagai ilmu boleh kamu pelajari dari situ.Kalau kamu mengelar diri kamu sebagai pemimpin,xperlu saya terangkan ape yang kamu boleh dapat dengan menjadi AJK pungut sampah.Dan ilmu itu bukan hanya diguna untuk 4 tahun.ilmu itu boleh diguna sampai kamu dalam kubur!. Saya juga tertarik dengan artikel “yang gile kuasa ”.Kamu menulis seperti kamu arif tentang organisasi orang.kamu faham ape yang berlaku dalam organisasi orang.satu soklan buat saya dalam artikel kamu ini.adakah kamu sudah berjaya mendapatkan pekerjaan sehingga kamu boleh sewenang-wenangnye kata tentang orang lain?selain artikel itu kamu juga ada menulis ‘yang terlebih usahawan”.Menjual barang- barang seperti keropok atau air bukan la satu kerja yang membazir.tapi sebagai satu pengalaman yang bermakna.dan pengalaman ini akan mengajar mereka menjadi lebih bagos daripada kamu.bermula dari yang kecil barula dapat buat sesuatu yang besar.Mereka menjual secara kecil kecilan tapi lebih bagos daripada mereka yang meminta duit daripada ibu bapa.Memang betul kata kamu bahawa masuk di universiti adalah untuk mencari ilmu.tapi adakah kamu merasakan yang menjual secara kecil kecilan itu juga bukan mencari ilmu?pikirlah sendiri...satu yang aku nak berkonsi dengan kamu...dalam kite mendirikan rumah,perkara paling penting adalah tapaknye dahulu...tapaknye harus kukuh..untuk memastikan rumahnye kukuh.x salah jika kamu dan golongan mahasiswa lain mampu melakukan perkara-perkara yang besar.itu bagus dan sangat dipuji.teruskan.tapi masih ade segelintir yang perlu belajar lagi perkara-perkara asas.dan ini lah yang diberikan oleh kawan2 kite di kolej dan persatuan2 lain.bukan smpah yang kamu perkatakan sebelum ini.Dalam sebuah cerita,seorang bijak pandai,yang memandang rendah kepada seorang anak kampung yang yang hanye seorang pendayung sampan.tapi akhirnye bijak pandai tu mati lemas.mane ilmu die yang hebat?dapat selamatkan die ke?ingat...ilmu itu seluas lautan.dan kite hanya memiliki setitis dari itu.renungkanla....

2 comments:

Badrulhisyam said...

hmm...pelajar yang suka mengkritik ni memang terlalu menjengkelkan. Bercakap seperti sudah lalui semua pengalaman dan seterusnya menyatakan tohmahan pada pelajar yang melakukan kerja-kerja kebajikan.
Tiada apa yang diperoleh seandainya terlalu membangkang dan mengkritik semua orang.
Tohmahan yang dilemparkan lebih kepada membantut usaha murni pelajar bukan membantu.
Apa yang perlu dipegang "Action always SPEAKS LOUDER than words"...

rumah murah said...

tetibe rase bahang api kat belakang, selambe je kutuk orang ek orang tu, kalau tak suke, duduk la diam2 je~